Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Isnin, Jun 28, 2010

Nice melody..

فضل
لو كنت عند المائدة
فلا تنسى قوم أناس
لهم فضل عليك
الخبز من فضل الفلاح
وسمك من فضل الصياد
رغم أنهم مساكين

وباطي طاعمك # من فضل العمال # مهما كان عيشهم
أكثر فضل منك #عندما ترتدي ملابسك # فاذكر من أعدها لك
مع أن نرى واتبهم لاتكفيهم # وهم في فقر والمعانس #
وحياتهم ليس كحياتنا # بل معيشتهم أسوى ء منا #
عندما تركب السيارة # فاذكر عمال المصانع
وتعامل لحظة تفي نصيبهم حتي تشعر بأحوالهم #
فترحمنا هؤلاء # هؤلاء المساكين

SubhanALLAH ini adalah nasheed Arab yang sangat indah melodinya..sebenarnya ia adalah pemberian dari adikku semasa cuti sekolah yang lepas..mula mendengarnya hati ku rasa sangat tenang dan membahgiakan.Ia nya kerana lirik lagu yang senang difahami maknanya dan penggunaan bahasa arab yang betul..

baru jer tadi di sekolah saya menulis semula liriknya ...dan sempatlah juga mengajar nasheed ni kat murid2..walaupun keadaan diri x berapa sihat..agak selsema dan batuk2..nak buka suara menyanyikan bersama2 dgn murid2 tapi x boleh sebab bila naik suara dengan tone yang tinggi maka akan batuk lah dan keluar la selsema ni..aduiii...sakit nya tekak nii..so x dapat nk menjiwaiii lagu ni...

Murid2 sangat suka menyanyikan lagu ini...walaupun x tahu maknanya..heeeheee.InsyaALLAH nanti bila ustazah dah sihat sikit nanti ustazah terngkan maksudnya ya...

hari2 persekolahan yang bahgia apabila dapat berjumpa dan mengajar murid2 walaupun agak degil dan banyak karenahnya....

Rabu, Jun 23, 2010

Catatan Sedih

Assalamualaikum

Hari ini 23hb Jun 2010 adalah hari yang memilukan hati ku...amaaaaat pilu kerana akan kehilangan satu PERMATA yang sangat berharga iaitu pemergian ayahanda CIKGU SAIYED MOHD SHARIF B SAIYED HASAN selaku Guru Penolong Kanan Kurikulum di SK Ijok.

Beliau akan berpindah kesekolah baru dan memegang jawatan baru sebagai GURU BESAR di sekolah yang lain.Ikhlas dihatiku ucapan TAHNIAH atas pertukaran jawatan baru tersebut.Semoga cikgu Saiyed akan terus sihat dan kuat meneruskan perjuangan mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna.

Amat mengejutkan juga bila mendengar yang cikgu Saiyed akan berpindah ke sekolah lain..yelah sy ingat hanya khabar2 angin jer..rupanya khabar2 itu membawa berita yang benar dan menyedihkan ..sangat2 sedih..Dah la minggu ni kalut dengan elaporan j-qaf dan macam2 hal lain ditambah pula berita sedih ni... lagi laaa...


Salaman Terakhir oleh semua murid SKI...

Saya sebenarnya masih x puas lagi menimba ilmu dan pengalaman dari beliau...dan sampai sekarang saya masih lagi memerlukan didikan dari beliau.Tapi apa kan daya...mungkin Allah ada jalan yang terbaik untuk ku dengan merelakan pemergian beliau berhijrah ke sekolah yang lain..Secara peribadi cikgu Saiyed dah saya anggap macam abah ku yang ke-2 selepas pemergian allahyarham abahku yg disayangi itu..Sesungguhnya tiada yang lebih menyedihkan agendaku hari ini melainkan terkedu diam untuk beberapa waktu bagi meredakan perasaan sedih ini..
Kata-kata Terakhir dari Beliau..sedih sungguh hatiku..uhhh

Ya ALLAH kau berikanlah daku kekuatan dan ketenangan atas segala-galanya dan Berikanlah kebahgiaan dan kesihatan kepada AYAHANDA CIKGU SAIYED DAN KELUARGA BELIAU bagi menjalani kehidupan ini.Ya ALLAH mudahan pengganti beliau selepas ini adalah yang lebih baik dan dapat membantuku meneruskan perjuangan kearah pendidikan yang hanya mencari RedhaMU sahaja.ameen

TERIMA KASIH Cikgu Saiyed!!!! kami warga SK Ijok sayang cikgu..Maafkan atas segala kesalahan kami serta halalkan segala ilmu yang cikgu berikan kepada kami...
Semoga Ukhuwah kita x terputus sampai di sini...berkekalan lah hendaknya..InsyaAllah.


Inilah Cikgu Saiyed...
Idola ku...dan pembaakar semangat ku menjadi seorang guru yang hebat..

Ahad, Jun 20, 2010

Qunut NazilaH

Doa untuk Saudara2 kita yang TERANIYA..

QUNUT NAZILAH

اللّهُمَّ إِنّا نَسْتَعِينُكَ وَنُؤمِنُ بِكَ ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ ونُثْنِيْ عَلَيْكَ الخَيْرَ وَلاَ نَكْفُرُكَ ، اللَّهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُد ، وَلَكَ نُصَلِّي وَنَسْجُدُ ، وَإِليكَ نَسْعَى وَنَحْفِد ، نَرْجُو رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابَك ، إِنَّ عَذَابَكَ الجَدَّ بِالكُفَّار مُلْحِق ، اللهم عَذِّبِ الكَفَرَةَ وَأهْلَ الكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ

Maksudnya : "Ya Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan kebaikan dan kami tidak mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami sembah dan kepada Mu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami berusaha, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu yang pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orag kafir Ahli kitab yang menghalang-halangi dari jalanMU."

اللّهمّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِ أَعْدَائِنَا ، ونَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ
اللّهمّ مُنْزِلَ الكِتَابِ، وَمُجْرِيَ السَّحَابِ، وَهَازِمَ الأَحْزَابِ، اِهْزِمْ اليَهُودَ الغَاصِبِيْنَ المحُتَلِّيْنَ، وَانْصُرْناَ عَلَيْهِمْ وَزَلْزِلْهُم. اللّهُمّ بَدِّدْ شَمْلَهُم وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ، و شَتِّتْ كَلِمَتَهُم , خَالِفْ بَيْنَ قُلُوبِهِم، ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُم , وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْباً مِنْ كِلاَبِكَ يا قهار , يا جبار و يا مُنْتَقِمَ , اللهم أَنْزِلِ بِهِم بَأْسَكَ الَّذِيْ لايُرَدُّ عَنِ القَوْمِ المُجْرِمِين
.
Erti :
Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyankanlah mereka.
Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa.

اللهم اُنْصُرِ المُسْلِمِيْنَ وَالمُجَاهِدِينَ عَلىْ اليَهُود..اللّهم انْصُرْناَ عَلَيْهِم فِي كُلِّ مَكَانٍ..اللّهمّ أَرِناَ فِيْهِمْ عَجَائِبَ قُدْرَتِكَ .. اللّهمّ أًحْصِهِمْ عَدَداً وَاقْتُلْهُمْ بَدَداً وَلاَ تُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً..اللّهمّ اجْعَلْهُمْ غَنِيْمَةً لِلْمُسْلِمِيْن..اللّهمّ اجْعَلْ سِلاَحَهُمْ فِي صُدُوْرِهِمْ وَكَيْدَهِمْ فِي نُحُورِهِمْ وَتَدْبِيْرِهِمْ تَدْمِيْراً لهَمُ , اللّهمّ اْجْعَلْ الملائكةَ تُعِيْنُ المسلمين ..اللّهمّ سَدِّدْ رَمْيَهُمْ .. اللّهمّ سَدِّدْ رَصَاصَهُمْ

Erti : Ya Allah, bantulah muslimin dan pejuang Islam dalam petempurannya dengan Yahudi, Ya Allah bantulah kami untuk mengalahkan mereka di mana-mana sahaja, Ya Allah tunjukkanlah kepada mereka keajaiban kuasaMu, Ya Allah jadikanlah mereka boleh dibilang, dan bunuhlah mereka sebinasanya, dan janganlah engkau lepaskan mereka walau seorang. Ya Allah jadikanlah senjata dan harta mereka sebagai harta rampasan di tangan kaum Muslim, Ya Allah jadikanlah senjata mereka mengenai dada mereka sendiri, dan helah mereka mengenai tengkuk mereka, dan perancangan mereka penghancur mereka sendiri, Ya Allah jadikanlah para Malaikat membantu kaum Muslimin, Ya Allah tepatkanlah tembakan dan lontaran mereka

اللّهمّ أَهْلِكْهُمْ كَمَا أَهْلَكْتَ إِرَمَ وَعَاد ... اللّهمّ صُبَّ عَلَيْهِمْ سَوْطَ عَذَابِك فَإِنَّهُمْ أَفْسَدُوْا فِي البِلاَدِ وَقَتَلُوْا العِبَادَ , اللهم انصُرْ إِخْوَانَناَ فِي لُبْناَن وَفِلَسْطِين وَافغانستان والعراق وَجَمِيْعِ بِلاَدِ المسلمين

Erti : Ya Allah hancurkanlah mereka sebagaimana engkau mengahncur kaum Iram dan ‘Ad , Ya Allah palulah mereka dengan paluan azaz kerana mereka telah melakukan kerosakan dalam negara dan membunuh para hambaMu. Ya Allah bantulah saudara kami di Lubnan, Palestin, Afghanistan, Iraq dan seluruh negara umat Islam.

ya ALLAH,Engkau Maha Mengetahui segala-galanya...Perkenankanlah Doa kami YA ALLAH.Ameen (Source: www.zaharuddin.net)

Ready for elaporan j-QAF 6 Bln Pertama



Assalamualaikum Sahabat2 ku...

Esok 21hb Jun 2010 adalah hari bermulanya persekolahan penggal ke-dua.Selepas berehat selama 2 minggu maka akan bermula lah strategi pengukuhan dan peneguhan dalam pengajaran dan pembelajaran.

Justeru, tugasku juga semakin hebat.Moga diberikan ALLAH kekuatan untuk meneruskan perancangan yang telah dibuat bagi tahun 2010 ini.

Bicara pasal penghantaran e-laporan 6 bulan Pertama j-QAF ini rasanya banyak juga penambahbaikan yang ada di dalam perisian ini.Namun semasa cuti sekolah ini ku hanya sekadar melihat2 dan cuba memahami proses pengisian nya sahaja.Ini kerana x de moooood langsung nak duduk selama 3@4 jam bagi mengisinya..tambah2 lagi di waktu cuti ini.Bak kata sahabat2 se-j-QAFku 'masa cuti kita cuti laaaa..lepas buka sekolah baru peningkan kepala pikir pasal elaporan'...ok lah kalau begitu...sahabat2 ku..heheee

Setelah ku belek2 kandungan e-laporan j-QAF ni rasanya berkemungkinan dalam minggu depan PPD Daerah ku pasti akan memanjangkan surat taklimat ke semua sekolah agar dapat menghantar 1 @ 2 orang guru j-QAF/Agama bagi menerangkan item2 yang perlu di isi dalam laporan tersebut.Oleh itu ku rasa memang wajar la pada musim cuti yang lepas ini ku tidak ada keinginan untuk membuatnya kerana mungkin ada beberapa item yang baru..jadi x perlu lah buat kerja 2 kali..heheee

Semoga AllAH memberikan kemudahan kepadaku dan rakan2 sekerja di sekolah bagi menyiapkan e-laporan j-QAF 6 bln pertama ini tanpa memeningkan kepala.

Juga buat seluruh sahabat komuniti j-qaf satu Malaysia diucapkan selamat kembali ke sekolah semula dan meneruskan perjuangan dan matlamat j-QAF tanpa Gagal...

Yeah !!! we can do it!!! Salam....

Selasa, Jun 08, 2010

Tahniah pd warga Pendidik Ijok

Perarakan Hari Guru Peringkat Daerah Kuala Selangor

Hari/Tarikh: Selasa/1HB Jun 2010
Tempat : Stadium Tertutup Kuala Selangor
Masa: 2.00 petang
Pencapaian:
Juara bagi acara Sepanduk terbaik dan Perbarisan Terbaik bagi zon B

Bergambar di Dataran Ilmu,SK IJOK.........

Isnin, Jun 07, 2010

Kem Jati Diri 2010

Penyampaian Cenderahati wakil Fasilitator UIA kepada pihak Sekolah

Assalamualaikum Sahabat yang dirahmati ALLAH sekelian,
Tulisan ku kali ini adalah berkisar mengenai program yang telah diadakan:
Nama Program : Kem Jati Diri
Hari/Tarikh : 4-5 hb Jun 2010
Tema: Jati Diri Asas Kecemerlangan
Tempat: SK Ijok
Anjuran; Badan Kaunseling dan Bimbingan
dengan kerjasama Semua guru Tahun 6 dan pelajar-pelajar UIA

Hari Pertama KEM JATI DIRI

Perkata dari ku..
Alhamdulilah dan selawat ke atas Nabi Muhammad rasul amin diatas keizinannya maka sekolah ku sekali lagi dapat menganjurkan kem jati diri bagi semua murid tahun 6 sesi 2010 ini.Rasanya ini adalah kem yang sangat memuaskan hatiku berbanding dengan kem-kem sebelumnya kerana ia mendapat bimbingan daripada fasilitator-fasilitator yang sangat komited dengan tugasan yang diberikan kepada mereka.
Sejujurnya saya rasa amat berterima kasih kepada fasilitator UIA yang ikhlas hati membantuku dan sekolah bagi melahirkan murid-murid yang ada jati diri sendiri dan ingin berjaya dalam hidup.Walaupun hanya 2 hari 1 malam tapi agak berbaloi jugalah kepenatanku dengan segala pengisian di dalamnya .Begitu juga dengan kesibukan ku dalam menguruskan beberapa perkara seperti menyediakan item-item peperiksaan pertengahan tahun 2010,menghantar respon pemantauan oleh pihak JPS pada baru-baru ini,juga menyiapkan analisa elaporan jqaf ( masih belum siap lagi ni..aduii tambah pusing lagila ni dengan data2 jawi-al-quran-bahasa arab dan solat..emm..letih den..) dan akhirnya tugasan besar iaitu mengadakan kem ini.
Pengalaman yang hebat juga kerana buat pertama kali terasa sangat2 lenguh badan ni itupun terasa selepas habis kem. tak pelah yang penting semua slot telah lancar perjalanannya.
Oleh itu,di kesempatan ini jutaan terima kasih kepada mereka yang terlibat menjayakan kem ini terutama sekali pelajar didikan ku dari UIA :
(MOHAMMAD ZAID BIN MOHD RAIS-W’ ABDUL RAHMAN BIN WAN BURHADIN-NOOR ELRIDZUAN BIN ELIAS
MUHAMMAD SAPUAN RIDZUAN BIN MOHAMMAD-
ANWAR BIN HAMZAH-MUHD TARMIZI BIN MAT YUNUS
ERLIZAWANI BINTI JASMI- NOR AISHAH ABU TALIB-NORAZIAH ANINI MOHD RASHID-NUR AMIRAH IZHAM -HAWA MAS AZWAR AHMAD)semoga ALLAH sentiasa merahmati kalian semua.Keep in touch ya dearest students..hehee.. sayang kalian semua.Teruskan usaha kalian kearah membantu umat Islam kita kearah redhaNYA.

Hari Kedua KEM JATI DIRI

Wajah2 hebat fasilitator UIA yang berdedikasi
Menjamu selera tu..huhuhh
Nyanyian terakhir...semangat jati diri yeah!!!
harap2 selesa tidur di bilik kristal..hehee
Amanatku sebelum ke pentas Kem..emm...emm..

Mudahan kita berjumpa lagi,Insya-Allah.....Salam

satu pengalaman lagi : KTJ Tahun 6 2017

Salam Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah, Alhamdulilah..sudah seminggu berlalu program Kem Transformasi Juara tahun 6 2017 di Warisan ...